Khamis, 7 Januari 2010

isu murtad..salah siapa?

Disini ku ingin mengambil kesempatan untuk menghuraikan isu murtad.isu yang begitu membimbangkan.isu yang tidak dihebahkan melalui media massa tapi isu ini begitu hebat berlaku di negara kita.Kita semua perlu berjuang hari ini,untuk generasi akan datang,untuk anak-anak dan cucu,cicit kita yang akan mewarisi negara kita.
Ku ingin kemukakan satu soalan yang cukup simple.mengapa begitu mudah generasi muda dimurtadkan oleh golongan tertentu?jawapan aku adalah kerana pegangan agama dalam hati mereka yang tidak cukup teguh.apabila ditaburkan dengan wang ringgit,apabila tergoda dengan cinta lelaki,mereka sanggup menukarkan agama yang diturunkan oleh Allah swt dengan agama buatan manusia.

Banyak kes-kes murtad yang aku pernah dengar adalah disebabkan mereka ingin berkahwin dengan lelaki yang dicintai.inilah salah satu cara yang digunakan oleh golongan tertentu untuk memurtadkan umat islam.

Aku pernah membaca satu artikel yang menyatakn golongan tertentu akan menjadikan golongan muda yang selalu lepak di disko untuk dijadikan sasaran mereka.kenapa golongan tertentu memilih mereka sebagai sasaran?kerana generasi yang suka melepak di disko lebih mudah untuk dipengaruhi.

Bagaimana untuk mengelakkan semua ini berlaku dalam keluarga kita?kita semua haruskan memulai perubahan dalam diri kita.aku sarankan setiap daripada kita semua perlu mempunyai paling sedikit satu alquran terjemahan dan ambil lah masa 15-30 minit sehari untuk membaca dan menghayati alquran terjemahan.Kenapa,perlu membaca alquran terjemahan tiap-tiap hari?kita perlu membaca alquran terjemahan tiap-tiap hari untuk menguatkan iman di dalam dada kita.insyaallah,jika kalian semua mengamalkan,kalian akan merasakan hidup kalian sentiasa teguh dengan agama Allah swt.

Aku sarankan kalian mempunyai alquran terjemahan kerana kita bukan bangsa arab.kita tidak mengerti apa dan kenapa Allah swt memerintahkan kita melaksanakan ibadat-ibadat,macam mana kita ingin mengenal kebesaran Allah swt,jika kita hanya membaca alquran sahaja kerana kita tidak mengerti bahasa arab.apabila kalian membaca alquran terjemahan,barulah kalian membaca sendiri dan mengerti apa yang Allah wt memerintahkan kalian lakukan,sifat-sifat Allah swt,tentang kebesaran Allah swt.kalian akan rasa indahnya hidup kalian dengan mengetahui, membaca dan memahami wahyu-wahyu Allah swt yang diwahyukan melalui Nabi Muhamad saw.

Selepas kita melakukan perubahan dalam hidup kita,kita ajaklah orang di sekeliling kita iaitu anak-anak kita dan keluarga kita ke arah melaksanakan ibadat kepada Allah swt.jikalau kita melaksanakan ibadat-ibadat ini,baru lah lebih mudah orang lain menerima dan melaksanakan ajakan kita.

kalian boleh merujuk di dalam alquran terjemahan cara mendidik anak yang paling berkesan agar generasi yang akan datang terhindar daripada isu murtad ini.apabila kita menjadikan alquran dan assunnah sebagai panduan dalam hidup kita,insyaallah kita akan selamat dunia dan akhirat.

Firman Allah swt:

Allah menganugerahkan al hikmah (kefahaman yang dalam tentang Al Quran dan As Sunnah) kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan barangsiapa yang dianugerahi hikmah, ia benar-benar telah dianugerahi karunia yang banyak. Dan hanya orang-orang yang berakallah yang dapat mengambil pelajaran (dari firman Allah). (Al Baqarah;269)

Apakah (orang-orang kafir itu sama dengan) orang-orang yang ada mempunyai bukti yang nyata (Al Quran) dari Tuhannya, dan diikuti pula oleh seorang saksi (Muhammad)[715] dari Allah dan sebelum Al Quran itu telah ada Kitab Musa yang menjadi pedoman dan rahmat? Mereka itu beriman kepada Al Quran. Dan barangsiapa di antara mereka (orang-orang Quraisy) dan sekutu-sekutunya yang kafir kepada Al Quran, maka nerakalah tempat yang diancamkan baginya, karena itu janganlah kamu ragu-ragu terhadap Al Quran itu. Sesungguhnya (Al Quran) itu benar-benar dari Tuhanmu, tetapi kebanyakan manusia tidak beriman.( Huud;17)

Kalian boleh merujuk pada alquran terjemahan,banyak lagi ayat yang menerangkan tentang alquran dan assunah adalah panduan untuk umat islam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan