Sabtu, 23 Januari 2010

pandangan jujur daripada ku

pandangan jujur seorang wanita terhadap lelaki-lelaki hari ini.

assalamu'alaikum

apa khabar kalian?harap-harapnya semua,dalam keadaan sihat walfiat.hari ini,aku ingin menyatakan pandangan aku kepada lelaki-lelaki hari ini.
lelaki adalah pemimpin bagi wanita.

Firman Allah swt:

Kaum laki-laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh karena Allah telah melebihkan sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan karena mereka (laki-laki) telah menafkahkan sebagian dari harta mereka. Sebab itu maka wanita yang saleh, ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri[289] ketika suaminya tidak ada, oleh karena Allah telah memelihara (mereka)[290]. Wanita-wanita yang kamu khawatirkan nusyuznya[291], maka nasehatilah mereka dan pisahkanlah mereka di tempat tidur mereka, dan pukullah mereka. Kemudian jika mereka mentaatimu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkannya[292]. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar. (An Nisaa':ayat 34)

*[289]. Maksudnya: Tidak berlaku curang serta memelihara rahasia dan harta suaminya.[290]. Maksudnya: Allah telah mewajibkan kepada suami untuk mempergauli isterinya dengan baik.
*[291]. Nusyuz: yaitu meninggalkan kewajiban bersuami isteri. Nusyuz dari pihak isteri seperti meninggalkan rumah tanpa izin suaminya.
*[292]. Maksudnya: untuk memberi peljaran kepada isteri yang dikhawatirkan pembangkangannya haruslah mula-mula diberi nasehat, bila nasehat tidak bermanfaat barulah dipisahkan dari tempat tidur mereka, bila tidak bermanfaat juga barulah dibolehkan memukul mereka dengan pukulan yang tidak meninggalkan bekas. Bila cara pertama telah ada manfaatnya janganlah dijalankan cara yang lain dan seterusnya.

Kenapa lelaki-lelaki yang diciptakan oleh Allah swt dengan begitu banyak kelebihan menjadi insan yang melakukan kejahatan di muka bumi dan melakukan perkara-perkara yang tidak berguna pada dirinya dan masyarakat(terlibat dengan dadah,rempit dan sebagainya)?aku akui tidak semua lelaki di dunia ini melakukan kejahatan,masih ramai lelaki diluar sana tergolong dalam khalifah yang beriman dan bertakwa.

Firman Allah swt:

Tidak ada dosa bagi orang-orang yang beriman dan mengerjakan amalan yang saleh karena memakan makanan yang telah mereka makan dahulu, apabila mereka bertakwa serta beriman, dan mengerjakan amalan-amalan yang saleh, kemudian mereka tetap bertakwa dan beriman, kemudian mereka (tetap juga) bertakwa dan berbuat kebajikan. Dan Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan.(Al Maa'idah:ayat 93)

Dan dikatakan kepada orang-orang yang bertakwa: "Apakah yang telah diturunkan oleh Tuhanmu?" Mereka menjawab: "(Allah telah menurunkan) kebaikan." Orang-orang yang berbuat baik di dunia ini mendapat (pembalasan) yang baik. Dan sesungguhnya kampung akhirat adalah lebih baik dan itulah sebaik-baik tempat bagi orang yang bertakwa, (surah An Nahl;ayat 30)

Akui lah,hanya khalifah yang beriman dan bertakwa akan dikurniakan syurga oleh Allah swt.bagi semua insan lelaki di luar sana yang masih belum menemui keinsafan..kembali lah pada jalan Allah swt.Buka lah alquran terjemahan untuk kalian memahami dan membaca sendiri kalam Allah swt dan hayatinya lah.berfikir lah..apa yang difirman oleh Allah swt dalam alquran iaitu tanda-tanda kebesaran Allah swt;penciptaan langit dan bumi yang terbentang luas yang kalian boleh lihat sendiri dengan mata kalian.

Berdoalah sentiasa;agar Allah swt buka hati kalian untuk memperoleh hidayah daripadaNya kerna hidup ini hanya sementara,dan orang-orang yang melakukan kejahatan di muka bumi ini akan diberi pembalasan dengan azab seksa oleh Allah swt di akhirat.

Firman Allah swt;

(Pahala dari Allah) itu bukanlah menurut angan-anganmu yang kosong[353] dan tidak (pula) menurut angan-angan Ahli Kitab. Barangsiapa yang mengerjakan kejahatan, niscaya akan diberi pembalasan dengan kejahatan itu dan ia tidak mendapat pelindung dan tidak (pula) penolong baginya selain dari Allah. (surah An Nisaa';ayat 123)

Barangsiapa yang datang dengan (membawa) kebaikan, maka baginya (pahala) yang lebih baik daripada kebaikannya itu; dan barangsiapa yang datang dengan (membawa) kejahatan, maka tidaklah diberi pembalasan kepada orang-orang yang telah mengerjakan kejahatan itu, melainkan (seimbang) dengan apa yang dahulu mereka kerjakan. (surah Al Qashash;ayat 84)

Sesungguhnya orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami dan menyombongkan diri terhadapnya, sekali-kali tidak akan dibukakan bagi mereka pintu-pintu langit[540] dan tidak (pula) mereka masuk surga, hingga unta masuk ke lubang jarum[541]. Demikianlah Kami memberi pembalasan kepada orang-orang yang berbuat kejahatan. (surah Al A'raaf;ayat 40)

*[540]. Artinya: doa dan amal mereka tidak diterima oleh Allah.
* [541]. Artinya: mereka tidak mungkin masuk surga sebagaimana tidak mungkin masuknya unta ke lubang jarum.

Bagi orang-orang lelaki yang beriman dan bertakwa di luar sana,teruskan lah dan tambahkan lah iman kalian kerana hidup di dunia hari ini, begitu banyak cabaran dan dugaan untuk menggoyahkan iman kalian.syabas,ku ucapkan.

akhir sekali,buat kaum hawa,marilah kita sama-sama mempertingkatkan iman kita,agar kita dapat menjadi bakal ibu dan isteri yang solehah.insyaallah,apabila kita menjadi insan yang beriman dan bertakwa, zuriat-zuriat kita juga adalah anak-anak yang solehah dan taat pada agama.

Jangan lah,kalian ragu dengan kalam Allah swt.

Allah swt berfirman :

Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu. (Al Baqarah;ayat 147)

(Apa yang telah Kami ceritakan itu), itulah yang benar, yang datang dari Tuhanmu, karena itu janganlah kamu termasuk orang-orang yang ragu-ragu. (Ali 'Imran;ayat 60)

Mereka dalam keadaan ragu-ragu antara yang demikian (iman atau kafir): tidak masuk kepada golongan ini (orang-orang beriman) dan tidak (pula) kepada golongan itu (orang-orang kafir)[367], maka kamu sekali-kali tidak akan mendapat jalan (untuk memberi petunjuk) baginya. (An Nisaa';ayat 143)
*[34]. Disesatkan Allah berarti: bahwa orang itu sesat berhubung keingkarannya dan tidak mau memahami petunjuk-petunjuk Allah. Dalam ayat ini, karena mereka itu ingkar dan tidak mau memahami apa sebabnya Allah menjadikan nyamuk sebagai perumpamaan, maka mereka itu menjadi sesat.

Dialah Yang menciptakan kamu dari tanah, sesudah itu ditentukannya ajal (kematianmu), dan ada lagi suatu ajal yang ada pada sisi-Nya (yang Dia sendirilah mengetahuinya), kemudian kamu masih ragu-ragu (tentang berbangkit itu). Dan Dialah Allah (yang disembah), baik di langit maupun di bumi; Dia mengetahui apa yang kamu rahasiakan dan apa yang kamu lahirkan dan mengetahui (pula) apa yang kamu usahakan. ( Al An'aam;ayat 2-3)

Maka patutkah aku mencari hakim selain daripada Allah, padahal Dialah yang telah menurunkan kitab (Al Quran) kepadamu dengan terperinci? Orang-orang yang telah Kami datangkan kitab kepada mereka, mereka mengetahui bahwa Al Quran itu diturunkan dari Tuhanmu dengan sebenarnya. Maka janganlah kamu sekali-kali termasuk orang yang ragu-ragu. (Al An'aam;ayat 114)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan