Rabu, 13 Januari 2010

kehidupan yang lalai seketika kerana kita semua insan yang lemah......Kembali kepada pencipta kita,Allah swt

Kembali kepada Pencipta,Allah swt

Hidup ini adalah satu perjuangan….aku melangkah dan terus melangkah dalam menjalani hidup yang penuh dugaan dan cabaran ini. kadang-kadang hidup aku indah dan dalam sekelip mata hidupku berada dalam kekusutan……inilah satu perjalanan kehidupan.
Allah swt telah menjadikan diri aku sebagai khalifah di muka bumi ini untuk melakukan kebaikan dan beramal kepadaNya….kadang-kadang aku terlalai seketika untuk mengingati padaNya…betapa ruginya masa yang berlalu itu.
Aku yakin,sahabat-sahabat dan semua manusia yang hidup di muka bumi ini pernah melakukan kesalahan dan kesilapan.Begitu juga,diri aku..aku manusia yang kerdil,kadang-kadang terlalai seketika dengan nikmat-nikmat yang Allah swt kurniakan pada aku..Hanya Rasulullah saw sahaja yang maksum,yang tidak mempunyai kekurangan dan tidak melakukan kesilapan.
Firman Allah swt;
Kecuali orang-orang yang taubat dan mengadakan perbaikan[369] dan berpegang teguh pada (agama) Allah dan tulus ikhlas (mengerjakan) agama mereka karena Allah. Maka mereka itu adalah bersama-sama orang yang beriman dan kelak Allah akan memberikan kepada orang-orang yang beriman pahala yang besar.( An Nisaa';ayat 146)
#[369]. Mengadakan perbaikan berarti berbuat pekerjaan-pekerjaan yang baik untuk menghilangkan akibat-akibat yang jelek dan kesalahan-kesalahan yang dilakukan.

kecuali orang-orang yang taubat (di antara mereka) sebelum kamu dapat menguasai (menangkap) mereka; maka ketahuilah bahwasanya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.( Al Maa'idah;ayat 34)

Maka barangsiapa bertaubat (di antara pencuri-pencuri itu) sesudah melakukan kejahatan itu dan memperbaiki diri, maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (Al Maa'idah;ayat 39)
Dan (ada pula) orang-orang lain yang mengakui dosa-dosa mereka, mereka mencampurbaurkan pekerjaan yang baik dengan pekerjaan lain yang buruk. Mudah-mudahan Allah menerima taubat mereka. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi maha Penyayang. (At Taubah;ayat 102)

dan terhadap tiga orang[665] yang ditangguhkan (penerimaan taubat) mereka, hingga apabila bumi telah menjadi sempit bagi mereka, padahal bumi itu luas dan jiwa merekapun telah sempit (pula terasa) oleh mereka, serta mereka telah mengetahui bahwa tidak ada tempat lari dari (siksa) Allah, melainkan kepada-Nya saja. Kemudian Allah menerima taubat mereka agar mereka tetap dalam taubatnya. Sesungguhnya Allah-lah Yang maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang.( At Taubah;ayat 118)
#[665]. Yaitu Ka'ab bin Malik, Hilal bin Umayyah dan Mararah bin Rabi'. Mereka disalahkan karena tidak ikut berperang.
Kemudian, sesungguhnya Tuhanmu (mengampuni) bagi orang-orang yang mengerjakan kesalahan karena kebodohannya, kemudian mereka bertaubat sesudah itu dan memperbaiki (dirinya), sesungguhnya Tuhanmu sesudah itu benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.( An Nahl;ayat 119)

Dan sesungguhnya Aku Maha Pengampun bagi orang yang bertaubat, beriman, beramal saleh, kemudian tetap di jalan yang benar. (Thaahaa;ayat 82)
kecuali orang-orang yang bertaubat, beriman dan mengerjakan amal saleh; maka itu kejahatan mereka diganti Allah dengan kebajikan. Dan adalah Allah maha Pengampun lagi Maha Penyayang.( Al Furqaan;ayat 70)
Dan orang-orang yang bertaubat dan mengerjakan amal saleh, maka sesungguhnya dia bertaubat kepada Allah dengan taubat yang sebenar-benarnya. (Al Furqaan;ayat 71)
Katakanlah: "Hai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa[1314] semuanya. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.( Az Zumar;ayat 39)
#[1314]. Dalam hubungan ini lihat surat An Nisa ayat 48.
*Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik, dan Dia mengampuni segala dosa yang selain dari (syirik) itu, bagi siapa yang dikehendaki-Nya. Barangsiapa yang mempersekutukan Allah, maka sungguh ia telah berbuat dosa yang besar.( An Nisa ;ayat 48)

maka aku katakan kepada mereka: 'Mohonlah ampun kepada Tuhanmu, -sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun-,( Nuh;ayat 10)

Semua firman Allah swt dia atas adalah dalil bahawa Allah swt Maha Pengampun dan Maha Penyayang.Aku mengajak kalian dan diriku untuk sentiasa bertaubat di atas kesilapan-kesilapan yang telah kita lakukan ;yang kita sedari maupun yang tidak kita sedari.Ketahuilah,apabila kita bertaubat…hati kita akan menjadi hati yang sentiasa ingin melakukan kebaikan dan suruhan Allah swt,dan meninggalkan larangan Allah swt.Rasulullah saw beristigfar paling sedikit 70x sehari..sedangkan Rasulullah saw adalah maksum…bagaimana dengan kita;Berapa kali kah kita istigfar tiap-tiap hari?Marilah kita sama-sama merenung dalam diri kita..berapa banyaknya dosa yang telah kita lakukan tiap-tiap hari….dan beristigfarlah…moga diampunkan dosa-dosa yang telah kita lakukan kerana Allah swt Maha Pengampun,lagi Maha Penyayang.
Allah swt telah menjadikan langit dan bumi……..langit yang begitu indah apabila dipandang,langit diciptakan oleh Allah swt….salah satu tanda kebesaran Allah swt..hanya Allah swt yang mampu menciptakan langit tanpa tiang.
Firman Allah swt;
Maksudnya:
Allah-lah Yang meninggikan langit tanpa tiang l(sebagaimana) yang kamu lihat, kemudian Dia bersemayam di atas ‘Arasy, dan menundukkan matahari dan bulan. Masing-masing beredar hingga waktu yang ditentukan. Allah mengatur urusan (makhluk-Nya), menjelaskan tanda-tanda (kebesaran-Nya), supaya kamu meyakini pertemuan (mu) dengan Tuhanmu.( Ar Ra'd;ayat 2)
Allah swt menciptakan bumi untuk manusia mencari kehidupan di muka bumi dan membuat kebaikan dan beribadat kepadaNya…..kebaikan akan dibalas dengan kebaikan oleh Allah swt,kejahatan akan dibalas dengan seksa oleh Allah swt.Allah swt amat pemurah dan amat penyayang kepada setiap hambaNya.Saban hari,kita meminta kepada Allah swt dan Allah swt sentiasa menunaikan permintaan hambaNya…yang beza cepat dan lambat sahaja.
HambaNya yang beriman akan sentiasa diuji keimanan mereka.Allah swt hanya memberi ujian kepada hambaNya yang Dia sayangi.
Firman Allah swt;
Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: “Kami telah beriman “, sedang mereka tidak vdiuji lagi?( Al ‘Ankabuut;2)
Allah swt Maha Adil kepada setiap hambaNya.Setiap perbuatan kita diatas muka bumi akan dibalas……jika tidak di dunia ,perbuatan kita akan dibalas di akhirat.
Al-quran dan assunah mestilah dijadikan panduan dalam hidup kita…….insyaallah kita akan selamat. Solat adalah salah satu cara untuk mencapai ketenangan…….saat kita bertemu dengan Allah swt…..saat kita mengingati kebesaran Allah swt.Ya Allah betapa kerdil hambaMu ini……Ya Allah ampunkan hambaMu ini jika diriku terlalai seketika dengan nikmat-nikmatMu yang Engkau anugerahkan padaku…Engkau hindarkanlah diriku daripada menjadi hambaMu yang lalai.
Firman Allah swt;
Bacalah apa yang telah diwahyukan kepadamu, yaitu Al Kitab (Al Quran) dan dirikanlah shalat. Sesungguhnya shalat itu mencegah dari (perbuatan- perbuatan) keji dan mungkar. Dan sesungguhnya mengingat Allah (shalat) adalah lebih besar (keutamaannya dari ibadat-ibadat yang lain). Dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan. (Al ‘Ankabuut;45)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan