Sabtu, 16 Januari 2010

Keutamaan istighfar-prof syeikh mutawally say'rawi

Keutamaan istigfar

Allah berfiman:
"Ketahuilah bahawa tiada tuhan selain Allah dan minta ampunlah atas dosamu dan atas orang-orang mukmin dan mukminah."(Muhammad:9)

Allah berfirman:
"Maka Aku berkata:"Mintalah ampun kepada Tuhanmu sesungguhnya Dia Maha Pengampun.Maka Dia akan menurunkan hujan bagimu dari langit.Memberimu harta yang banyak,keturunan yang banyak dan menjadikan bagimu kebun-kebun dan menjadikan bagimu kebun-kebun dan menjadikan bagimu sungai-sungai."(Nuh:10-12)

Allah berfirman:
"Katakanlah wahai hamba-hamba Allah yang berlebihan memperlakukan dirinya janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah sesungguhnya Allah mengampuni segala dosa dan Dia maha Pengampun lagi Maha Penyayang."(az-zumar:53)

Nabi saw brsabda:"Barang siapa yang meminta ampun untuk orang-orang mukmin dan mukminah,maka Allah menuliskan untuknya kebajikan sejumlah orang mukmin dan mukminah."Diriwayatkan at-Thabrani drai Ubaidah r.a.

Nabi saw bersabda:"Penghulu istigfar adalah hendaknya engkau mengatakan:Ya Allah Engkaulah Tuhanku tidak ada tuhan selain Mu,Engkau telah menciptakanku dan aku adalah hambaMu berusaha sebolehku menepati janjiku,Aku berlindung kepadamu dari kejahatan yang kulakukan.

Aku mengakui nikmatMu atasku,Aku mengakui dosaku maka ampunilah Aku kerana sesungguhnya tidak ada yang mengampuni dosa selain Engkau."Barang siapa yang berkata demikian pada siang hari dengan yakin kemudian dia wafat pada hari itu sebelum tiba petang hari maka dia termasuk ahli syurga dan barang siapa yang mengatakan demikian pada malam hari dengan yakin kemudian dia wafat sebelum subuh maka dia termasuk ahli syurga."Diriwayatkan oleh Bukhairi,Nasai,dari Syadad bin 'Aus r.a.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan