Ahad, 22 November 2009

perjalanan mencari syurga Allah swt....

assalamualaikum....
Perjalanan mencari syurga Allah swt.....ini lah tajuk yang ingin aku bicarakan hari ini.Semua orang ingin ke syurga Allah swt......benar apa yang aku katakan disini,kan?Soalan seterusnya...bagaimana untuk kita semua memperolehi syurga Allah swt?Adakah hanya dengan berangan-angan untuk mendapat syurga Allah swt,sudah cukup untuk kita memperolehinya?ataupun,dengan melakukan maksiat,kita akan memperoleh syurgaNya?Syurga Allah swt hanya dikurniakan kepada hambaNya yang beriman dan bertakwa.
Disini ku sertakan firman Allah swt bagaimana untuk memperoleh syurga Allah swt agar kita semua dapat jadikan panduan untuk menuju kepada Allah swt:

Surah Az Zumar
Dan orang-orang yang bertakwa kepada Tuhan dibawa ke dalam syurga berombong-rombongan (pula). Sehingga apabila mereka sampai ke syurga itu sedang pintu-pintunya telah terbuka dan berkatalah kepada mereka penjaga-penjaganya: "Kesejahteraan (dilimpahkan) atasmu. Berbahagialah kamu! maka masukilah syurga ini, sedang kamu kekal di dalamnya." (39:73)

Surah Ar Ra'd
Perumpamaan syurga yang dijanjikan kepada orang-orang yang takwa ialah (seperti taman); mengalir sungai-sungai di dalamnya; buahnya tak henti-henti sedang naungannya (demikian pula). Itulah tempat kesudahan bagi orang-orang yang bertakwa, sedang tempat kesudahan bagi orang-orang kafir ialah neraka. (13:35)

Surah Al Qalam
Sesungguhnya bagi orang-orang yang bertakwa (disediakan) syurga-syurga yang penuh kenikmatan di sisi Tuhannya. (68:34)

Surah An Nahl
(yaitu) syurga 'Adn yang mereka masuk ke dalamnya, mengalir di bawahnya sungai-sungai, di dalam surga itu mereka mendapat segala apa yang mereka kehendaki. Demikianlah Allah memberi balasan kepada orang-orang yang bertakwa, (16:31)

Surah Maryam
Itulah syurga yang akan Kami wariskan kepada hamba-hamba Kami yang selalu bertakwa. (19:63)

Surah Qaaf
Dan didekatkanlah syurga itu kepada orang-orang yang bertakwa pada tempat yang tiada jauh (dari mereka). (50:31)

Surah Ibrahim
Dan dimasukkanlah orang-orang yang beriman dan beramal saleh ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya dengan seizin Tuhan mereka. Ucapan penghormatan mereka dalam syurga itu ialah "salaam"[785]. (14:23)
#7[85]. Artinya: sejahtera dari segala bencana.

Surah Luqman
Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal saleh, bagi mereka syurga-syurga yang penuh kenikmatan, (31:8)

Surah Al Hadiid
Berlomba-lombalah kamu kepada (mendapatkan) ampunan dari Tuhanmu dan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-rasul-Nya. Itulah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah mempunyai karunia yang besar.(57:21)

Surah Al Hajj
Kekuasaan di hari itu ada pada Allah, Dia memberi keputusan di antara mereka. Maka orang-orang yang beriman dan beramal saleh adalah di dalam syurga yang penuh kenikmatan. (22:56)

Surah Saba'
Dan sekali-kali bukanlah harta dan bukan (pula) anak-anak kamu yang mendekatkan kamu kepada Kami sedikitpun; tetapi orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal (saleh, mereka itulah yang memperoleh balasan yang berlipat ganda disebabkan apa yang telah mereka kerjakan; dan mereka aman sentosa di tempat-tempat yang tinggi (dalam syurga). (34:37)

Surah Huud
Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal saleh dan merendahkan diri kepada Tuhan mereka, mereka itu adalah penghuni-penghuni syurga; mereka kekal di dalamnya. (11:23)

Surah Yunus
Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal saleh, mereka diberi petunjuk oleh Tuhan mereka karena keimanannya[670], di bawah mereka mengalir sungai- sungai di dalam syurga yang penuh kenikmatan. (10:9)
#[670]. Maksudnya: diberi petunjuk oleh Allah untuk mengerjakan amal-amal yang menyampaikan surga.

Surah Maryam
kecuali orang yang bertaubat, beriman dan beramal saleh, maka mereka itu akan masuk syurga dan tidak dianiaya (dirugikan) sedikitpun, (19:60)

Surah Al Baqarah
Dan sampaikanlah berita gembira kepada mereka yang beriman dan berbuat baik, bahwa bagi mereka disediakan surga-surga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya. Setiap mereka diberi rezki buah-buahan dalam surga-surga itu, mereka mengatakan : "Inilah yang pernah diberikan kepada kami dahulu." Mereka diberi buah-buahan yang serupa dan untuk mereka di dalamnya ada isteri-isteri yang suci dan mereka kekal di dalamnya[32]. (2:25)
#[32]. Kenikmatan di syurga itu adalah kenikmatan yang serba lengkap, baik jasmani maupun rohani.

Surah Al 'Ankabuut
Dan orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal yang saleh, sesungguhnya akan Kami tempatkan mereka pada tempat-tempat yang tinggi di dalam syurga, yang mengalir sungai-sungai di bawahnya, mereka kekal di dalamnya. Itulah sebaik-baik pembalasan bagi orang-orang yang beramal, (29:58)

Hanya dengan beriman,beramal dan bertakwa,barulah kita semua akan memperoleh syurga Allah swt.Marilah sama-sama kita merubah diri kita semua ke arah kebaikan... menjadi hambaNya yang beriman dan bertakwa.Jikalau kita tidak dapat melakukan perubahan ke arah kebaikan secara pantas,Lakukanlah perubahan dengan perlahan-lahan,tapi pastikan perubahan itu,istiqamah.....insyaallah,akhirnya kita semua akan menjadi hamba Allah swt yang beriman dan bertakwa .Dengan perubahan ini,insyaallah kita semua akan dikurniakan syurgaNya.amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan