Selasa, 22 Disember 2009

Penciptaan alam semesta..bukti kekuasaan Allah swt

Begitu indahnya ciptaan Allah swt,berbagai-bagai jenis pokok yang diciptakan oleh Allah swt,berbagai jenis haiwan…begitu indah bila dipandang.semua yang diciptakan oleh Allah swt untuk kegunaan manusia.Begitu juga penciptaan langit dan bumi....bukti kekuasaan Allah swt.

Firman Allah swt;
Dan Dialah yang menurunkan air hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan dengan air itu segala macam tumbuh-tumbuhan maka Kami keluarkan dari tumbuh-tumbuhan itu tanaman yang menghijau. Kami keluarkan dari tanaman yang menghijau itu butir yang banyak; dan dari mayang korma mengurai tangkai-tangkai yang menjulai, dan kebun-kebun anggur, dan (Kami keluarkan pula) zaitun dan delima yang serupa dan yang tidak serupa. Perhatikanlah buahnya di waktu pohonnya berbuah dan (perhatikan pulalah) kematangannya. Sesungguhnya pada yang demikian itu ada tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman. (surah Al An'aam,ayat 99)

Hai manusia, jika kamu dalam keraguan tentang kebangkitan (dari kubur), maka (ketahuilah) sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian dari setetes mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian dari segumpal daging yang sempurna kejadiannya dan yang tidak sempurna, agar Kami jelaskan kepada kamu dan Kami tetapkan dalam rahim, apa yang Kami kehendaki sampai waktu yang sudah ditentukan, kemudian Kami keluarkan kamu sebagai bayi, kemudian (dengan berangsur- angsur) kamu sampailah kepada kedewasaan, dan di antara kamu ada yang diwafatkan dan (adapula) di antara kamu yang dipanjangkan umurnya sampai pikun, supaya dia tidak mengetahui lagi sesuatupun yang dahulunya telah diketahuinya. Dan kamu lihat bumi ini kering, kemudian apabila telah Kami turunkan air di atasnya, hiduplah bumi itu dan suburlah dan menumbuhkan berbagai macam tumbuh-tumbuhan yang indah. (surah Al Hajj,ayat 5)

Dia menciptakan langit tanpa tiang yang kamu melihatnya dan Dia meletakkan gunung-gunung (di permukaan) bumi supaya bumi itu tidak menggoyangkan kamu; dan memperkembang biakkan padanya segala macam jenis binatang. Dan Kami turunkan air hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan padanya segala macam tumbuh-tumbuhan yang baik. (surah Luqman,ayat 10)

Dia-lah, Yang telah menurunkan air hujan dari langit untuk kamu, sebahagiannya menjadi minuman dan sebahagiannya (menyuburkan) tumbuh-tumbuhan, yang pada (tempat tumbuhnya) kamu menggembalakan ternakmu. (surah An Nahl,ayat 10)

Dan mereka berkata: "Jika kami mengikuti petunjuk bersama kamu, niscaya kami akan diusir dari negeri kami." Dan apakah Kami tidak meneguhkan kedudukan mereka dalam daerah haram (tanah suci) yang aman, yang didatangkan ke tempat itu buah-buahan dari segala macam (tumbuh- tumbuhan) untuk menjadi rezki (bagimu) dari sisi Kami?. Tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui. (surah Al Qashash,ayat 57)

Dan apakah mereka tidak memperhatikan bumi, berapakah banyaknya Kami tumbuhkan di bumi itu pelbagai macam tumbuh-tumbuhan yang baik?(surah sy Syu'araa' ,ayat 7)

Yang telah menjadikan bagimu bumi sebagai hamparan dan Yang telah menjadikan bagimu di bumi itu jalan-ja]an, dan menurunkan dari langit air hujan. Maka Kami tumbuhkan dengan air hujan itu berjenis-jenis dari tumbuh-tumbuhan yang bermacam-macam. (surah Thaahaa,ayat 53)

Dan Kami telah meniupkan angin untuk mengawinkan (tumbuh-tumbuhan) dan Kami turunkan hujan dari langit, lalu Kami beri minum kamu dengan air itu, dan sekali-kali bukanlah kamu yang menyimpannya. (surah Al Hijr,surah 22)

Sesungguhnya Allah menumbuhkan butir tumbuh-tumbuhan dan biji buah-buahan. Dia mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup. (Yang memiliki sifat-sifat) demikian ialah Allah, maka mengapa kamu masih berpaling? (surah Al An'aam,ayat 95)

dan bumi yang mempunyai tumbuh-tumbuhan, (surah Ath Thaariq,ayat 12)

Disini ,ku sertakan firman Allah swt yang menyatakan tentang tumbuh-tumbuhan di muka bumi ini,di mana kita boleh lihat dimana-mana kewujudannya...
yakinlah...dengan kebenaran agamamu.apa yang difirmankan oleh Allah swt dalam al quran tiada yang berjanggah dengan kebenaran,dengan kajian sains....semuanya adalah benar.
marilah kita sama-sama berfikir sejenak,yakinlah bahawa kehidupan selepas mati itu pasti akan terjadi....yakinlah hari kiamat itu,pasti terjadi.

marilah kita muhasabah diri kita..bnyak mana amal ibadat yang telah kita lakukan untuk menghadapi saat-saat yang begitu menggerunkan...iaiu hari kiamat..hari penentu,adakah kita golongan syurga atau neraka...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan