Ahad, 31 Julai 2011

Ramadhan datang lagi..

Tut,tut,tut..sekejap je masa berlalu,kini ramadhan datang lagi.Indahnya pada bulan rahmat ini yg penuh dengan rahsia dan sejuta ketenangan..kenapa begitu tenang pada bulan ini???Adakah di dalamnya,manusia begitu takut untuk melakukan maksiat atau kerana di dalam tiap-tiap malam umat islam di seluruh dunia menunaikan solat terawih..jawapan itu semua betul dan jawapan yg paling tepat kerana pada bulan ini,semua syaitan dan iblis di ikat dan dibelenggu di dalam neraka dan bulan ini dilimpahi dengan rahmat oleh Allah..

Bukan sahaja manusia yang gembira pada bulan ramadhan,makhluk-makhluk lain seperti haiwan-haiwan juga bergembira dengan kedatangan bulan rahmat ini..ketika ku sedang leka mengarang untuk blog ini,ku terdengar kicauan burung-burung yang begitu merdu..Mereka juga berzikir pada Allah dengan cara mereka.Begitu hebatnya kuasa Allah..subhanallah..

erm..bulan ramadhan..ku ingin lakarkan syair buat mu,walaupun aku tahu,aku tak cukup layak untuk menciptanya kerana aku bukan penyair tapi aku cipta cuma sekadar menandakan kegembiraan kerana kehadiranmu..

Ramadhan,
telah lama aku rindu dan menantikanmu,
akhirnya,kau tiba meleraikan rindu yg terpendam di dalam dada,
Ku pohon pada Allah,agar ramdhan kali ini,
aku akan memanfaatimu sepenuhnya,
aku akan usaha mencari cinta Allah yg sebenar-benarnya cinta,
aku tahu,bukan mudah,
namun aku akan berusaha..insya Allah.

Maaflah,jika terdapat kesilapan dalam syairku ini kerana aku bukan penyair..aku cuma pandai mengarang agar ayat-ayat itu berbunga-bunga..itu aje.

Bagaimana dengan sahabat-sahabat??Sudah bersedia untuk menghadapi bulan yg penuh keberkatan tapi dalam masa yg sama adalah bulan ujian untuk umat islam kerana terpaksa menahan lapaar dari subuh sehingga waktu maghrib..kita ikhlaskan puasa kita kerana Allah,bukan kerana terpaksa..insya Allah,kita tidak akan rasa terkonkong dan terseksa dalam puasa ini..

Biarlah puasa ini,menghapus doasa-dosa yg telah kita lakukan sebelum ini..dan agar apabila tamat bulan puasa ,hati kita menjadi sebersih hati bayi yg baru dilahirkan..insya Allah.

Dan selepas tamatnya bulan puasa,jiwa kita tidak lagi ingin melakukan perkara yg dilarang oleh Allah swt dan semoga kita menjadi insan yg sentiasa melakukan kebaikan..insya Allah.

Ana akhiri ayat-ayat blog ini,dengan firman Allah swt:
60. Dan orang-orang yang memberikan apa yang telah mereka berikan, dengan hati yang takut, (karena mereka tahu bahwa) sesungguhnya mereka akan kembali kepada Tuhan mereka[1008],

61. mereka itu bersegera untuk mendapat kebaikan-kebaikan, dan merekalah orang-orang yang segera memperolehnya[1009].

62. Kami tiada membebani seseorang melainkan menurut kesanggupannya, dan pada sisi Kami ada suatu kitab yang membicarakan kebenaran[1010], dan mereka tidak dianiaya.

(Al Mu'minuun;ayat 60-62)

KETERANGAN;
[1008]. Maksudnya: karena tahu bahwa mereka akan kembali kepada Tuhan untuk dihisab, maka mereka khawatir kalau-kalau pemberian-pemberian (sedekah-sedekah) yang mereka berikan, dan amal ibadah yang mereka kerjakan itu tidak diterima Tuhan.
[1009]. Maksudnya: orang-orang yang mempunyai sifat-sifat yang disebutkan dalam ayat-ayat 57, 58, 59, dan 60 itulah yang bersegera untuk mendapatkan kebaikan-kebaikan, dan kebaikan-kebaikan itu akan diberikan kepeda mereka dengan segera sejak di dunia ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan