Jumaat, 26 November 2010

Ku begini dan terus begini..

Ku disini dan terus disini..masa terus berlalu..namun aku tetap begini.terkadang aku termenung, dan mengelamun..terkadang aku tersenyum sendi rian ..walaupun kadang-kadang aku kelihatan keseorang an dan bersendirian ,namun hatiku sentiasa terhibur kerana aku tahu dan yakin Allah sentiasa bersamaku,melihatku dan menilaiku ..bukannya manusia..tiada apa pada penilaian dan pandangan manusia.Mereka jua insan seperti ku yg punyai kekurangan..itu hak mereka jika ingin menilai kekurangan dan kelebihanku…tiada hak utk aku memarahi mereka.
Aku terus begini dengan hidupku…kutempuhi segalanya yang perlu aku tempuhi dgn tabah ..banyak perkara dlm dunia yg aku tidak mengerti kerana aku Cuma ada ilmu yg dikurniakan Ilahi ..masih banyak ilmu yg perlu aku pelajari,dan banyak lagi perkara yg perlu aku terokai agar aku mengerti ttg hidup.
Aku terus begini..kadang-kadang hanyut dgn kelalaian..apabila terasa hati kosong dan perlukan sesuatu memenuhi hati…aku terus mencari dan mencari sehinggalah jiwa ku terasa terisi kembali…pokoknya hatiku telah terasa gembira..

Kadang-kadang aku bertanya pada diri..apa yg diperlukan dalam hidup..harta,wang,kasih sayang ,cinta,kekasih,perhatian?semua ini diperlukan dalam hidup…..harta diperlukan untuk hidup,tapi bukanlah satu perkara yg menimbulkan tamak haloba dalam hati..kasih sayang diperlukan kerana ia memberi perasaan bahagia dalam hati..kita memerlukan pasangan dalam hidup kita,suami atau isteri untuk melengkapkan hidup kita di dunia ini…aku dambakan cinta,iaitu cinta Ilahi..aku masih solo,jadi tidak layak untuk aku dambakan cinta seorang lelaki yg belum mempunyai ikatan yg sah dgn aku …untuk masa sekarang,aku dambakan cinta Ilahi iaitu pemilik cinta,yg mengurniakan segala-galanya kepada manusia..yg mengurniakan harta,cinta,kasih sayang,pasangan,dan semuanya.
Jika suatu hari nanti,aku dikurniakan pasangan…aku mohon agar ikatan yg dibina dgn pasangan aku ,akan lebih mendekatkan aku dgn Allah swt…agar bertambah-tambah cinta aku padaNya dan cinta Allah swt padaku..

Ku masih begini..kadang-kadang berangan-angan dan berkhayal ttg hidup dan masa depan..tak salah,bukan angan-angan ini..kerana bermula dgn angan-angan ini,insyaallah suatu hari nanti akan menjadi reality.
Ku masih begini…memikirkan dan memuhasabah dari..sudah berapa banyak ibadat yg dilakukan utk membela diri di hari kiamat nanti…rasanya masih sikit amal ibadat yg dilakukan…rasanya masih banyak kelemahan dan kekurangan ibadat yg perlu diperbetulkan.,..rasanya umur hari ke sehari semakin bertambah…namun aku masih begini..entah ke mana hala tuju aku nanti..tercapaikah aku untuk menjadi insan yg Berjaya di muka bumi ini?yang mampu aku lakukan sekarang,adalah berusaha dan terus berusaha utk menggapai cita-cita…

Cinta itu ibarat air yang diperlukan oleh setiap makhluk di muka bumi utk terus hidup.tanpa cinta ,tidak bermakna lah hidup ini..cinta melahirkan rasa bahagia,damai ,tenang…jangan dicampurkan adukkan perasaan cinta itu dgn maksiat…kerana cinta itu suci …kerana asal dari cinta dalam sebuah keluarga ,bisa melahirkan insan yg berjiwa waja,berakhlak mulia,yg bisa menerajui Negara berpaksikan islam..begitu hebatnya cinta.
Cinta adalah anugerah Allah swt yg teragung..tapi ada sesetengah orang tidak mengenal itu cinta dan tidak menghargai cinta yg ada di depan mata ..kerana cinta itu ,dapat dirasai dgn hati bukannya dgn pacaindera maupun secara fizikal…Marilah kita sama-sama membersihkan hati kita agar kita dapat merasai erti sebenarnya cinta..
Kadang-kadang sesetengah orang tidak menyedari cinta itu hadir sehinggalah orang yg menyintainya pergi meninggalkannya..barulah dia sedari yg dia begitu menyintai..alangkah ruginya org yang sebegini…..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan