Sabtu, 8 Mei 2010

Makna kehidupan dunia .............

assalamu'alaikum...

apa khabar,sahabat-sahabatku?moga kalian sentiasa dalam rahmat dan redha Allah SWT.Aku membuka laman blog ini,kerana aku amat meminati dalam blogging.... aku utamakan blog aku ni,untuk medan berdakwah ....aku harap dengan kewujudan blog aku ni,para sahabat mendapat manfaat .Aku juga ingin sahabat-sahabat di luar sana,sama-sama berkongsi pendapat,pandangan dan ilmu dengan diriku yang serba kekurangan dalam laman bolg ini.

Apa pandangan sahabat-sahabat tentang kehidupan ini?

sebelum aku menyatakan pendapat aku tentang kehidupan di dunia ini,aku ingin melampirkan firman-firman Allah SWT tentang kehidupan di dunia ini.

* Karena itu hendaklah orang-orang yang menukar kehidupan dunia dengan kehidupan akhirat berperang di jalan Allah. Barangsiapa yang berperang di jalan Allah, lalu gugur atau memperoleh kemenangan maka kelak akan Kami berikan kepadanya pahala yang besar. (surah An Nisaa';ayat 74)

* Hai orang-orang yang beriman, apakah sebabnya bila dikatakan kepadamu: "Berangkatlah (untuk berperang) pada jalan Allah" kamu merasa berat dan ingin tinggal di tempatmu? Apakah kamu puas dengan kehidupan di dunia sebagai ganti kehidupan di akhirat? Padahal kenikmatan hidup di dunia ini (dibandingkan dengan kehidupan) diakhirat hanyalah sedikit. (surah At Taubah;ayat 38)

* Allah meluaskan rezki dan menyempitkannya bagi siapa yang Dia kehendaki. Mereka bergembira dengan kehidupan di dunia, padahal kehidupan dunia itu (dibanding dengan) kehidupan akhirat, hanyalah kesenangan (yang sedikit). (surah Ar Ra'd;ayat 26)

* Itulah orang-orang yang membeli kehidupan dunia dengan (kehidupan) akhirat, maka tidak akan diringankan siksa mereka dan mereka tidak akan ditolong. (surah Al Baqarah;ayat 86)

* Sesungguhnya orang-orang yang tidak mengharapkan (tidak percaya akan) pertemuan dengan Kami, dan merasa puas dengan kehidupan dunia serta merasa tenteram dengan kehidupan itu dan orang-orang yang melalaikan ayat-ayat Kami, mereka itu tempatnya ialah neraka, disebabkan apa yang selalu mereka kerjakan. (surah Yunus;ayat 7-8)

Kehidupan di dunia ini adalah kehidupan yang sementara sahaja..sekejap cuma...kehidupan di dunia ini adalah untuk beribadat kepada Allah swt.....
Kehidupan di akhirat adalah kehidupan sebenar yang kekal abadi.....korbankan lah keseronokan di dunia untuk kehidupan di akhirat....hiduplah dalam kesederhanaan di dunia ini...lakukan lah semua perkara kerana Allah SWT,dan jauhi lah semua larangan Allah SWT...
Insyaallah....kita semua akan dikurniakan syurga oleh Allah SWT dengan rahmatNya yang amat luas kepada hambaNya...

Bagi sesetengah orang cukup susah untuk mengikut suruhan Allah SWT dan meninggalkan laranganNya....SENTIASA LAH MOHON DENGAN ALLAH SWT,moga kita semua memperoleh hidayah Allah SWT dan diberi kekuatan untuk melaksanakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya....

Sentiasa Berzikir,bertahmid ,mengamalkan bacaan alquran setiap hari dan memahami maksud ayat-ayat alquran......insyaallah kehidupan kita di dunia ini akan terasa bermakna dan sentiasa terasa bahagia di dalam hati.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan