Khamis, 10 Februari 2011

Sebuah kesabaran

Assalamu'alaikum..

Apa khabar sahabat-sahabat di luar sana?Harap semuanya sihat..saya alhamdullilah,sihat seadanya..
Sebuah kesabaran..inilah tajuk yg ingin saya coretkan disini.Sebelum saya pergi jauh,sy kepilkan firman Allah swt.

Hai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar. (Al Baqarah:ayat 153)

Sekarang Allah telah meringankan kepadamu dan dia telah mengetahui bahwa padamu ada kelemahan. Maka jika ada diantaramu seratus orang yang sabar, niscaya mereka akan dapat mengalahkan dua ratus orang kafir; dan jika diantaramu ada seribu orang (yang sabar), niscaya mereka akan dapat mengalahkan dua ribu orang, dengan seizin Allah. Dan Allah beserta orang-orang yang sabar. (Al Anfaal;ayat 66)


Hai Nabi, kobarkanlah semangat para mukmin untuk berperang. Jika ada dua puluh orang yang sabar diantaramu, niscaya mereka akan dapat mengalahkan dua ratus orang musuh. Dan jika ada seratus orang yang sabar diantaramu, niscaya mereka akan dapat mengalahkan seribu dari pada orang kafir, disebabkan orang-orang kafir itu kaum yang tidak mengerti[623].
(Al Anfaal;ayat 65)
[623]. Maksudnya: mereka tidak mengerti bahwa perang itu haruslah untuk membela keyakinan dan mentaati perintah Allah. Mereka berperang hanya semata-mata mempertahankan tradisi jahiliyah dan maksud-maksud duniawiyah lainnya.

Sesungguhnya laki-laki dan perempuan yang muslim, laki-laki dan perempuan yang mukmin, laki-laki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, laki-laki dan perempuan yang benar, laki-laki dan perempuan yang sabar, laki-laki dan perempuan yang khusyuk, laki-laki dan perempuan yang bersedekah, laki-laki dan perempuan yang berpuasa, laki-laki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, laki-laki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar. (Al Ahzab;ayat 35)

Begitulah indahnya sifat sabar.Ini hanya sebahagian firman-firman Allah swt dalam alquran yg menyentuh tentang sifat sabar,masih banyak ayat-ayat yg terkandung dalam alquran yg menyentuh tentang kesabaran.

Setiap kali,kita diuji dengan dugaan dan ujian..apa yang terdetik dihati kita dan berkali-kali hati kita mengingatikan diri sendiri agar bersabar kerana ujian dan dugaan itu untuk menguji keimanan.Ada juga yang meluahkan bahawa ujian dan dugaan dalam hidup muncul dalam hidup kita agar hidup ini lebih indah,bila diselitkan dengan kepayahan.

Bagi saya,setiap ujian dan dugaan yang datang adalah untuk menguji keimanan dan jua,kesabaran.

Kesabaran banyak dikaitkan dengan kesusahan dan penderitaan hidup kerana orang yang dalam keadaan yang susah dan derita sahaja yg perlu bersabar dalam hidup ini.Tapi pada pandanganku,sekaya dan semewah mana pun seseorang itu..mereka tak akan terlepas dari kepayahan dan kesusahan hidup kerana di dunia ini sememangnya begitu..Hidup ini tidak akan terlepas dengan ujian dan dugaan samaada seseorang itu kaya, miskin, cantik, seksi, hodoh ....kerana ini lah dunia.

Tapi disebalik semua itu,tersirat seribu satu rahsia yang kita tidak ketahui..hanya Yang Maha Mencipta yang mengetahui segala-galanya..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan